Liever Sandra dan Samira? Over praktijktesten, mystery shopping en discriminatie.

 

Een Belg, een Marokkaan en een Turk komen op sollicitatiegesprek: het zou het begin van een even flauwe als foute mop kunnen zijn. Maar in het België van vandaag spelen veel mensen mee in zo’n grap met een lange baard. Nochtans zou iedereen in dit land gelijk moeten zijn, zo staat het ook in de grondwet. De werkelijkheid is anders. Of het nu door hun leeftijd, geslacht, afkomst, fysieke beperking of geestelijke gezondheid is, veel mensen worden benadeeld als ze een job of een woning zoeken, uitgaan of zelfs gewoon over straat wandelen. Dit boek gaat na hoe dat komt. Maar het stelt ook een aantal concrete maatregelen voor, van mystery shopping tot praktijktesten, sensibilisering, anoniem solliciteren en zelfregulering. Want in het verkeer doen flitspalen en boetes veel bestuurders hun gedrag aanpassen. Zou het niet zinvol zijn dat er in de strijd tegen discriminatie en voor gelijke burgerrechten ook dergelijke instrumenten komen?

 

Pieter-Paul Verhaeghe is professor Sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel en onderzoeker aan de Universiteit Gent. Hij is gespecialiseerd in verschillende thema’s, zoals armoede, gelijke kansen, diversiteit, wonen en stadsplanning. In 2012 schreef hij het boek Migrant zoekt toekomst over de geschiedenis en toekomst van migranten in Gent. Pieter-Paul Verhaeghe schrijft regelmatig opiniestukken voor diverse media, zoals Knack, De Standaard, De Morgen, deredactie.be en MO*.

TIMING 

20u30: boekvoorstelling door Pieter-Paul Verhaeghe

20u45: pauze

21u00: nabespreking met Platform Praktijktesten nu

21u30: Q&A met publiek

 

Ben je er graag bij? Laat ons iets weten via Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien..

 

Wat is terrorisme precies? Kan geweld zinvol zijn? Is onze economie gewelddadig? Waarom is liefde wreed? Wat is de band tussen recht en geweld? Ziehier een greep uit de vragen die in “Filosofie van geweld” worden behandeld, een recente bundel samengesteld door Lode Lauwaert en waarvoor spraakmakende Vlaamse en Nederlandse filosofen een bijdrage leverden over geweld.

 

HEEL DECEMBER

MEER BOEKEN

MEER GESCHENKPAPIER

MEER FEESTDRANKEN

MEER OPEN

 

Benno Barnard

6 november 2017 - 20 uur

 

Benno Barnard in pianoforte bij ons op bezoek 

in De Zondvloed

 

Hij wordt geïnterviewd door Piet Piryns

en wij drinken daarna een glaasje op de nieuwe bundel.

 

 

Je moet enige moed hebben om poëzie te schrijven zoals Benno Barnard dat doet.

In ogenschijnlijk regelmatige vormen, met eruditie en een liefde voor het klassieke,

lijkt het erop dat Barnard niet bang is om zich buiten zijn tijd te plaatsen.

En dat is ook zo: de ware poëtische taal is geen taal van nu, maar taal van gister en morgen.

Maar wie denkt dat de dichter zich in Het trouwservies aan de werkelijkheid probeert te onttrekken, vergist zich deerlijk.

Dat kan ook helemaal niet, blijkt uit deze verzen die bijna uit hun voegen barsten van het leven.

Want als je goed leest, zie je de barstjes in het servies:

hoe prachtig deze gedichten ook zijn, de werkelijkheid wringt zich een weg naar buiten,

die maken dat deze gedichten meer dan alleen mooi zijn: Barnard graaft diep.

 

 

Pianoforte

Ziet u dat Europese meubelstuk bij uitstek, walnoot,

kandelaars, gebouwd door Stephan Hain in Krefeld

voor de in statisch wilhelminisch zonlicht badende salon

van een morsdode dame in een allang verteerde japon?

 

Ik schrijf omstreeks 1910 en terstond zie ik zo’n stijve

mevrouw met een gouvernante, een gedichtenschrift

en heimwee naar haar meisjestijd; en vast drukken de vingers

van de ex-bruid de angst voor haar opdringerige echtgenoot

’s avonds in de vorm van de noodzakelijke dromerigheid uit.

Nu staat dat ding in mijn woonkamer te zwijgen,

even dood als de boom waaruit het is gebouwd. Maar

ziet u niet ook een voormalig Duitstalige provinciestad,

Czernowitz of zoiets, met kastanjealleeën, een al welhaast

expressionistische zon, een okerkleurig gymnasium,

bedaard antisemitisme, jonge dichters – die hele

nog uit te wissen wereld, vóór de troepen komen, de legertros,

de kornetten met hun praatjes en een melodie uit de negen-

tiende eeuw onder hun snor; voor de nacht valt en de regen

neerslaat en de modder rijst en de collaborateur bungelt

aan een niet in een pianoforte veranderende boom? Hoor toch

de cadenzen van het continent zich uit open zomeravondramen storten!

Benno Barnard (1954)

uit: Het trouwservies (2017)

Zoo humain

De blijde terugkeer van de barbaar

Chokri Ben Chikha

 

We denken allemaal in stereotypen. Niemand ontsnapt eraan.

En dat is helemaal niet erg. Stereotypen kunnen ons leren hoe echt samen te leven

in een diverse maatschappij.

Chokri Ben Chikha, Vlaams in hart, Tunesisch in nieren, theatermaker van Union Suspecte

en artistiek leider van de performancegroep Action Zoo Humain,

docent en artistiek onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van de HoGent,

verzet zich tegen het krampachtig multiculturalistisch representeren van de ander.

 

De multiculturele samenleving - Weg van de naïeve clichés

Johan Vandenbroucke in gesprek met Chokri Ben Chipha.

 

ZOO HUMAIN. DE BLIJDE TERUGKEER VAN DE BARBAAR

IS EEN BUNDELING VAN DAGBOEKNOTITIES, THEATERTEKSTFRAGMENTEN EN BESPIEGELINGEN.

ALLES IS WAARGEBEURD BEHALVE DE MEEST INTERESSANTE STUKKEN.

Op vraag van de minister-president gaat Chokri Ben Chikha op zoek naar antwoorden

op het vraagstuk van de huidige sociaal-culturele impasse. Met de ene voet verzonken in het Tunesische zand,

baant hij zich met de andere een weg door de Vlaamse klei.

Hij gaat de strijd aan met de brol van zijn vader, culturele ramptoeristen,

Malcolm X-imitators, pizzadozen, Belgische bisschoppen, politieke angsthazen en naïevelingen,

dierentuindirecteur en pionier van de 'zoo humain' Carl Hagenbeck, en de troostindustrie.

 

De Zondvloed - koffiebar

Donderdag 26 oktober 20 uur

Inkom: 3 euro (terugbetaald bij aankoop van het boek)

Graag een seintje op Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

 

Arabische stemmen

Zondag 22/10:

 

literaire happening in theater Arsenaal/Lazarus in Mechelen

 

De Arabische taal is een huis met vele kamers. Roman, novelle, poëzie of zang, alle literaire genres

gedijen er. Arabische stemmen brengt een literaire ode aan deze wereldtaal met een rijk verleden

en een springlevende hedendaagse scène die zich tot de Lage Landen uitstrekt.

Vijf in België verblijvende auteurs lezen voor uit eigen werk en leggen hun schrijversziel bloot.

Wie zijn hun literaire helden? En waarom vertoeven zovele Arabische auteurs in ballingschap. Naast aanstormende talenten

kleuren gevestigde waarden het programma.

Met live ud-muziek, Arabische liederen, workshops, kalligrafie, foto-tentoonstellingen, boekentafel en Syrische hapjes.

 

Vanaf 15 uur tot 18.30

Kijk voor het volledig programma naar Theater Arsenaal/Lazarus Hanswijkstraat, Mechelen. Facebook/cbib.be

Ticket: 6 euro (Voorverkoop Boekhandel De Zondvloed)

 

Op donderdag 21 september om 20u gaat Sven Speybrouck in gesprek met Harry De Paepe en Flip Feyten in een poging het mysterie van de Engelsen te ontrafelen. Het is niet zozeer een zoektocht, maar eerder een rondleiding doorheen verschillende aspecten van het ‘Engels-zijn’: Traditie, Stiff Upper Lip, Politiek, Monarchie en Splendid Isolation. 

Rachida Lambaret

wordt geïnterviewd door Johan Vandenbroucke

 

Zwijg Allochtoon !

Maart 2017. In een interview met Knack zegt Rachida Lamrabet dat ze ‘niet voor de boerka is, maar ook niet voor een boerkaverbod’.

Lamrabet is schrijfster en heeft op vraag van de KVS en het Goethe Instituut van Washington net een filmscenario over het thema bij elkaar getikt.

Maar Lamrabet is ook juriste bij Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum.

Twee weken later krijgt ze haar C4.

Na onder andere Youssef Kobo, Dyab Abou Jahjah en Alona Lyubayeva is ze de zoveelste m/v met een migratieachtergrond die ergens aan de deur vliegt vanwege een ‘afwijkende’ mening.

Vertrekkend vanuit de boerka-affaire zoekt Rachida Lamrabet een antwoord op een aantal ongemakkelijke vragen.

Geldt de vrijheid van meningsuiting voor iedereen of veranderen de regels als mensen met een andere origine zich in het publieke of artistieke debat mengen?

Kan ‘allochtone’ kunst of literatuur eigenlijk wel kunst of literatuur zijn? Een essay over identiteit, racisme, het vrouwenlichaam als inzet van de strijd om de vrijheid, en onze bange samenleving.

 

Donderdag 12 oktober 2017

Koffiebar De Zondvloed

Inkom: 3 euro

 

 

Heuglijk nieuws. Op zondag 2 juli (11u) verwelkomen we de Nederlandse dichter Jean Pierre Rawie (°1951) in onze boekhandel. Rawie staat bekend als romantisch dichter, poseur, vrouwenversierder en de man van rijm en metrum. Hij is één van de meest gelezen dichters van Nederland.

Inaya. Zo zal het eerste kind van Bleri Lleshi heten dat in april op de wereld komt. Terwijl de auteur vol ongeduld op haar geboorte zit te wachten, staan zijn gedachten niet stil. 

Wel willen, niet mogen, toch doen: verboden vruchten bestaan zowel in het leven als in de letteren. In het kader van de Boekenweek 2017 met als prikkelend thema 'Verboden vruchten' komt Nederlands schrijver Ronald Giphart zijn oeuvre voorstellen in De Zondvloed Mechelen. 

Een indringend onderzoek naar zelfmoord en literatuur. Bij Uitgeverij Atlas Contact verschijnt op 15 maart De laatste deur, de nieuwe, ingrijpend herziene en geactualiseerde editie van het dertig jaar geleden verschenen werk van Jeroen Brouwers dat handelt over de zelfverkozen dood van Nederlandstalige schrijvers. 

Mag ik u boeken voor een literaire speeddate met een drankje, een babbel en, niet te vergeten, een boek? Happy single, gelukkig getrouwd, hard op zoek? Wij brengen je op 24 februari gratis en voor niets in contact met andere boekenliefhebbers.

30 jaar dichterschap Peter Verhelst
Over leven, liefde en werk
Over Koor, de keuze uit gepubliceerd werk, aangevuld met ongepubliceerde gedichten, de bloemlezing die recent verscheen.

In zijn lezing gaat Luk van Haute op verkenning door een weids en boeiend landschap. Aanvankelijk stond de Japanse literatuur onder grote invloed van de Chinese, maar midden negentiende eeuw ging het land gretig op zoek naar westerse kennis en dat had ook literaire gevolgen. Hoe gingen Japanse auteurs sindsdien om met die buitenlandse invloeden? En hoe Japans€™ is hun werk gebleven in verschillende fases van modernisering en internationalisering? Is er wel sprake van €˜typisch Japanse literatuur€™?

Helaas, voorlopig niets op de agenda in onze winkel in Mechelen.
Wil je graag een seintje zodra er programmanieuws is, schrijf je dan in op onze Mechelen Nieuwsbrief.